close
تبلیغات در اینترنت
نثر فارسی

تبلیغات

ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 585
  • کل نظرات : 57
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 46
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 94
  • بازديد ديروز : 50
  • بازديد کننده امروز : 14
  • بازديد کننده ديروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 1
  • بازديد هفته : 185
  • بازديد ماه : 893
  • بازديد سال : 3,224
  • بازديد کلي : 213,770
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.92.182.0
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

تبلیغات

پخش کننده

پخش تصادفی بیش از ۵۰۰ دقیقه موسیقی سنتی ایرانی

786

جداکننده

نادر ابراهیمی (۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در تهران - ۱۶ خرداد ۱۳۸۷، تهرانداستان‌نویس معاصر ایرانی بود.

او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه، در زمینه‌های فیلم‌سازی، ترانه‌سرایی، ترجمه، و روزنامه‌نگاری نیز فعالیت کرده‌ است.

نادر ابراهیمی در ۱۴ فروردین سال ۱۳۱۵ در تهران به‌دنیا آمد. پدرش عطاءالمُلک ابراهیمی، فرزندِ آجودان حضورقاجار و از نوادگانِ ابراهیم خان ظهیرالدوله، حاکم نامدارِ کرمان در عصر قاجار بود، که رضاشاه پهلوی او را، ضمنِ خلعِ درجه از کرمان به مشکین شهر تبعید نمود، که هنوز قلمستانی به نام او در حومهٔ مشکین شهر وجود دارد (قلمستان عطا) و هنوز فامیل او (ابراهیمی‌های کرمان) در شهر و استان کرمان شناخته شده و مشهور هستند. مادرِ نادر ابراهیمی هم از لاریجانی‌های مقیم تهران به شمار می‌آمد. نادر ابراهیمی تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش یعنی شهر تهران گذراند و پس از گرفتن دیپلم ادبی از دبیرستان دارالفنون، به دانشکدهٔ حقوق وارد شد. اما این دانشکده را پس از دو سال رها کرد و سپس در رشتهٔ زبان و ادبیات انگلیسی به درجهٔ لیسانس رسید. او از ۱۳ سالگی به یک سازمان سیاسی پیوست که بارها دستگیری، بازجویی و زندان رفتن را برایش درپی داشت. ارایهٔ فهرست کاملی از شغل‌های ابراهیمی، کار دشواری است. او خود در دو کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» ضمن شرح وقایع زندگی، به فعالیت‌های گوناگون خود نیز پرداخته‌است. از جملهٔ شغل‌های او بوده‌است: کمک کارگری تعمیرگاه سیار در ترکمن‌صحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحویلداری بانک، صفحه‌بندی روزنامه و مجله و کارهای چاپ دیگر، میرزایی یک حجرهٔ فرش در بازار، مترجمی و ویراستاری، ایران‌شناسی عملی و چاپ مقاله‌های ایران‌شناختی، فیلمسازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتاب‌های کودکان، مدیریت یک کتاب‌فروشی، خطاطی، نقاشی و نقاشی روی روسری و لباس، تدریس در دانشگاه‌ها و...

 

نادر ابراهیمی

 

در تمام سال‌های پرکار و بی‌کار یا وقت‌هایی که در زندان به‌سر می‌برد، نوشتن را ـ که از ۱۵ سالگی آغاز کرده بود ـ کنار نگذاشت. در سال ۱۳۴۲ نخستین کتاب خود را با عنوان «خانه‌ای برای شب» به‌چاپ رسانید که داستان «دشنام» در آن با استقبالی چشمگیر مواجه شد. تا سال ۱۳۸۰ علاوه بر صدها مقالهٔ تحقیقی و نقد، بیش از صد کتاب از او چاپ و منتشر شده‌است که دربرگیرندهٔ داستان بلند (رمان) و کوتاه، کتاب کودک و نوجوان، نمایش‌نامه، فیلم‌نامه و پژوهش در زمینه‌های گوناگون است. ضمن آن‌که چند اثرش به زبان‌های مختلف دنیا برگردانده شده‌است.

نادر ابراهیمی چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعهٔ تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده، و آهنگ‌ها و ترانه‌هایی برای آن‌ها ساخته‌است. او همچنین توانسته‌است نخستین مؤسسهٔ غیرانتفاعی ـ غیردولتی ایران‌شناسی را تأسیس کند؛ که هزینه و زحمت‌های فراوانی برای سفر، تهیهٔ فیلم و عکس و اسلاید از سراسر ایران و بایگانی کردن آن‌ها صرف کرد؛ ولی چنان‌که باید، شناخته و به‌کار گرفته نشد و با فرارسیدن انقلاب و جنگ، متوقف شد.

او فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینهٔ ادبیات کودکان، با تأسیس «مؤسسهٔ همگام با کودکان و نوجوانان» ـ با همکاری همسرش ـ در آن مؤسسه متمرکز کرد. این مؤسسه، به‌منظور مطالعه در زمینهٔ مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان برپا شد و فعالیتش را در حیطهٔ نوشتن، چاپ و پخش کتاب، نقاشی، عکاسی، و پژوهش دربارهٔ خلق‌وخو، رفتار و زبان کودکان و نیز بررسی شیوه‌های یادگیری آنان دنبال کرد. «همگام» عنوان «ناشر برگزیدهٔ آسیا» و «ناشر برگزیدهٔ نخست جهان» را از جشنواره‌های آسیایی و جهانی تصویرگری کتاب کودک دریافت کرد.

ابراهیمی در زمینهٔ ادبیات کودکان، جایزهٔ نخست براتیسلاوا، جایزهٔ نخست تعلیم و تربیت یونسکو، جایزهٔ کتاب برگزیدهٔ سال ایران و چندین جایزهٔ دیگر را هم دریافت کرده‌است. او همچنین عنوان «نویسندهٔ برگزیدهٔ ادبیات داستانی ۲۰ سال بعد از انقلاب» را به‌خاطر داستان بلند و هفت جلدی «آتش بدون دود» به‌دست آورده‌است.

نادر ابراهیمی رشته‌های مختلف ورزشی را تجربه کرده، یکی از قدیم‌ترین گروه‌های کوهنوردی به‌نام «اَبَرمرد» را بنیان نهاده و در توسعهٔ کوهنوردی و اخلاق کوهنوردی، تأثیرگذار بوده‌است.

نادر ابراهیمی در سن ۷۲ سالگی پس از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری بعد از ظهر پنجشنبه ۱۶خرداد ۱۳۸۷ درگذشت.


لینک دانلود مستقیم

 




تصویر تزئینی است.

۷۸۶
این حکایت بسیار جالب و اندکی طولانی و بسیار کاربردی برای همه دوران را به عنوان حسن ختام می اورم.ترجمه این را در سال ۸۷ در وبلاگ شخصی ام در بلاگفا نیز آوردم که از دست روزگار قسمت به این بود که بعد از سالیان ،بدین جا و این طریقت نیز باز آورم. یا حق. ه. ف

آورده‏ اند كه در شهر كشمير بازرگاني بود حمير نام و زني ماه پيكر داشت كه نه چشم چرخ چنان روى ديده بود، نه رايد [2] فكرت چنان نگار گزيده، رخساري چون روز ظفر تابان و زلفي چون شب فراق درهم و بي پايان‏
 
خود ز رنگ زلف و نور روى او برساختند         كفر خالي از گمان و دين جمالي از يقين‏     
 
فالوجه مثل الصّبح مبيضّ‏         و الفرع مثل اللّيل مسودّ     

 [3] و نقّاشى استاد، انگشت نماى جهان در چيره دستي [4]، از خامه چهره گشاى او جان آزر در غيرت، و
______________________________
 [1]. (2) گرم شكمي حرص بسيار بچيزي. ص 79 ح بر س 12 نيز ديده شود.
 [2]. (5) رايد چاووش، قاصد تيز رو، كه بسيار مي‏آيد و مي‏رود. نيز رجوع شود به ص 89 ح بر س 4.
 [3]. (8) فالوجه ...
 
روى مانند صبحگاه سپيد         موى مانند شامگاه سياه‏     

. در بعضي از نسخ: و الصّدغ بجاى و الفرع. همچنين در نسخ شرح ابيات: و الفرع، يا و الصّدغ، يا و الشّعر.
 [4]. (9) چيره دستي صفات چابك دست و چابك قلم و چربدست و چيره دست از براى نقّاش بسيار بكار رفته است (چابك قلم و چيره دست در 66/ 12 و 14 ديده شود). در بزم ثاني خرابات ص 251 از شيخ شطّاح منقولست:

 
تمثال رخ ترا بچين بردستند         آنجا كه مصوّران چابك دستند      
در پيش مثال روى تو بنشستند         انگشت گزيدند و قلم بشكستند     

و معزّي گويد (ديوان، صفحات 260 و 230 و 229 بترتيب):

 
بر آن صحيفه كه يك چند زرگران خزان‏         بچربدستي بردند زرّ و سيم بكار      
مهندسان بهاري بر آن صحيفه كنون‏         همي كشند خط از لاژورد و از زنگار      
گوئي كه گنجخانه جمشيد عرض داد         نقّاش چرب دست بر آن سقف و آن جدار      
بر نقش مديح تو همه ساله معزّي‏         چيره‏ست چو نقّاش به اشكال و صور بر     

و انوري گويد (ديوان، چاپ مدرّس رضوي ج 1 ص 187):

 
چربدستيّ فلك بين تو كه بي خامه و رنگ‏         كرد اطراف چمن را همه پر نقش و نگار     

و نظامي در اسكندر نامه گويد:

 
بفرمان او زرگر چيره دست‏         طلاهاى زر بر سر نقره بست‏     

و شمس قيس در نصايحي كه بشاعر مي‏كند مي‏گويد (المعجم چاپ قزويني ص 420 و چاپ 1338 مدرّس رضوي ص 450):
و در اين باب چون نقّاش چيره دست باشد كه در تقاسيم نقوش و تداوير شاخ و برگها هر گلي بر طرفي نشاند و هر شاخ بسوئي بيرون برد و در رنگ آميزي هر صبغ جائي خرج كند و هر رنگ بگلي دهد ...

ما بقی را  در ادامه مطلب باز جوئید.


ادامه مطلب



۷۸۶

آورده‏ اند كه روباهي در بيشه‏ اي رفت آنجا طبلي ديد پهلوى درختي افگنده و هرگاه كه باد بجستي شاخ درخت بر طبل رسيدي، آوازي سهمناك بگوش روباه آمدى. چون روباه ضخامت جثّه بديد و مهابت آواز بشنيد طمع در بست كه گوشت و پوست فراخور آواز
______________________________
 [1]. (2) إلف رجوع شود به ح بر ص 16 س 8.
 [2]. (5) از جاى بردن كسي را از حالت طبيعي خارج كردن از راه ترسانيدن يا بخشم آوردن. صورت فعل لازم هم از اين تعبير موجود است، و آن از جاى شدن و از جاى بشدن است كه در تاريخ بيهقي كرارا آمده است (ص 62، 174، 183، 184، 554، 618 و غيره). امروز مي‏گوئيم خود را باخت، از كوره در رفت، از جا در رفت، و نظاير آنها.
 [3]. (5) تمالك و تماسك رجوع شود به ح بر ص 32 س 2.
 [4]. (9) ريبت رجوع شود به ص 5 ح بر س 13.
 [5]. (11) تصلّف اصل معني صلف لاف زدن و خودستائي است (زوزني و زمخشري و قرشى)؛ و مرد لاف زن گران جان مي‏شود، و بدين سبب صلف بمعني گران جاني هم آمده است (كتاب التّطفيل ص 95 و لسان العرب). تصلّف بدين هر دو معني آمده است و مرد متصلّف يعني مرد لاف و گزاف و لاف زن و گران جان.
 [6]. (11) چربك ص 42 ح بر س 1 ديده شود. اينجا گمان مي‏كنم معني ريشخند و سخريّه اراده كرده است.

مابقی را در ادامه مطلب بخوانید.


ادامه مطلب

پخش کننده

786

جداکننده


افزونه های کمکی

اگر مرورگر شما دارای افزونه های کافی برای نمایش امکانات صوتی و نمایشی این وبلاگ نیست.برای این منظور افزونه های زیر را دریافت و نصب کنید
Adobe Flash Player For:

Version:29.0.0.140 pass:soft98.ir

Adobe Flash Player For:

Version:29.0.0.140 pass:soft98.ir

تبادل لگو

وبلاگ شخصی هادی فرهنگ دوست
لوگوی ما برای تبادل لوگو





رتبه الکسا

عضویت سریع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد