close
تبلیغات در اینترنت
تاریخ ادیان الهی
درخواست فیلم دانلود سریال جدید دانلود فیلم ایرانی دانلود فیلم خارجی
  • غزل

    غزل " به دار اولی"

  • غزل

    غزل "اهل دام"

  • غزل

    غزل "دارایی"

  • غزل

    غزل " پیش از غم تو "

  • غزل

    غزل "کاشانه"

  • غزل

    غزل "هنر آموز"

  • غزل

    غزل "شب فرقت"

  • غزل :روی دلدار

    غزل :روی دلدار"

  • غزل

    غزل "سبکبار"

  • غزل

    غزل "دوری و دیری "

  • غزل

    غزل "حاجب"

  • غزل

    غزل " آن کیست "

  • دوبیتی

    دوبیتی "چاهی تنگ "

  • دوبیتی

    دوبیتی "تسبیح"

  • غزل

    غزل "پرده دار "

  • غزل

    غزل "دختر بهار"

  • غزل

    غزل "کمان ابرو"

  • غزل :حرف ننوشته

    غزل :حرف ننوشته"

  • غزل

    غزل "بازیچه"

  • شاه بیت های ماندگار (۸۲)

    شاه بیت های ماندگار (۸۲)

  • شاه بیت های ماندگار (۸۱)

    شاه بیت های ماندگار (۸۱)

  • شاه بیت های ماندگار (۸۰)

    شاه بیت های ماندگار (۸۰)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۹)

    شاه بیت های ماندگار (۷۹)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۸)

    شاه بیت های ماندگار (۷۸)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۷)

    شاه بیت های ماندگار (۷۷)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۶)

    شاه بیت های ماندگار (۷۶)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۵)

    شاه بیت های ماندگار (۷۵)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۴)

    شاه بیت های ماندگار (۷۴)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۳)

    شاه بیت های ماندگار (۷۳)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۲)

    شاه بیت های ماندگار (۷۲)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۱)

    شاه بیت های ماندگار (۷۱)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۰)

    شاه بیت های ماندگار (۷۰)

  • شاه بیت های ماندگار (۶۹)

    شاه بیت های ماندگار (۶۹)

  • شاه بیت های ماندگار (۶۸)

    شاه بیت های ماندگار (۶۸)

  • شاه بیت های ماندگار (۶۷)

    شاه بیت های ماندگار (۶۷)

  • شاه بیت های ماندگار (۶۶)

    شاه بیت های ماندگار (۶۶)

  • شاه بیت های ماندگار (۶۵)

    شاه بیت های ماندگار (۶۵)

  • شاه بیت های ماندگار (۶۴)

    شاه بیت های ماندگار (۶۴)

  •  شاه بیت های ماندگار (۶۳)

    شاه بیت های ماندگار (۶۳)

  • شاه بیت های ماندگار (۶۲)

    شاه بیت های ماندگار (۶۲)

تبلیغات در سایت تبلیغات در سایت

تبلیغات

پخش کننده

پخش تصادفی بیش از ۵۰۰ دقیقه موسیقی سنتی ایرانی

786

جداکننده

تعداد پیام آوران الهی در منابع اسلامی


از آنجا كه انسان براى رسيدن به هدف آفرينش، نيازمند رهبرانى است كه او را در مسير تكاملى‏اش راهنمايى و هدايت كنند، خداوند پيامبرانى را براى هدايت بشر فرستاده وهيچ امتى را از اين نعمت محروم نساخته است. قرآن كريم در اين باره مى‏ فرمايد:

... وَإِن مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ. (فاطر: ۲۴)
و هيچ امتى نبوده، مگر در آن هشدار دهنده‏اى بوده است.

امام على (ع) نيز بر اين حقيقت تأكيد كرده، مى‏ فرمايد:

و هيچ گاه خداى پاك از آفريدگان خود، پيامبر يا كتاب يا برهان قطعى يا روشى استوار را مضايقه نفرموده، پيامبرانى كه با وجود شمار كم و داشتن دشمنانِ بسيار از رسالت وحى بازنماندند. گاه از ايشان پيامبرانى بودند كه اسم پيامبر پس از خويش را مى‏دانستند و يا پيامبران پيشين آنها را مى‏شناختند. «۱»

بنابراين، در اينكه بشر در هيچ زمانى بدون هادى و راهنما نبوده است، جاى ترديد نيست؛ اما درباره شمار اين راهنمايان اختلاف وجود دارد.
در قرآن آمار مشخصى از پيامبران ارائه نشده و فقط به نام 26 نفر از آنان تصريح شده است: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، اليسَع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق، يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داوود، سليمان، ايوب، زكريا، يحيى، اسماعيل صادق الوعد، عيسى و محمد (صلوات الله عليهم اجمعين). «۲»

قرآن داستان شمارى از پيامبران را نقل مى‏كند؛ ولى تصريح مى‏كند كه اينان تنها برخى از پيامبرانند:

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِن قَبْلِكَ مِنْهُم مَن قَصَصْنَا عَلَيْكَ وَمِنْهُم مَن لَمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ. (مؤمن: ۷۸)

ما قبل از تو پيامبرانى را فرستاديم و داستان بعضى از آنها را براى تو بازگو كرديم و داستان بعضى ديگر را بازگو ننموديم.

در روايات، شمار پيامبران به اختلاف ذكر شده است؛ «۳» اما رقم مشهور در آنها، ۱۲۴۰۰۰ نفر است:
ابوذر مى‏گويد: به پيامبر اسلام عرض كردم: اى رسول خدا! شمار پيامبران چند نفر است؟
فرمود: صد و بيست و چهار هزار نفر .... «۴»

اين رقم گرچه در احاديثِ مختلف وارد شده، اما به حدى نيست كه قطع و يقين حاصل شود. از اين رو، نمى‏توان آن را قطعى دانست. از نظر اعتقادى نيز آگاهى از شمار پيامبران و ايمان و اعتقاد بدان ضرورىّ دين به شمار نمى‏رود. آنچه لازم است اعتقاد و ايمان به نبوت همه پيامبران الهى است. خداى سبحان در اين باره مى‏ فرمايد:


قُولُوا آمَنَّا بِاللّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَى‏ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى‏ وَعِيسَى‏ وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِن رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ.
 (بقره: ۱۳۶)

 (اى مردم) بگوييد به خدا و آنچه بر ما نازل شد و نيز آنچه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و فرزندان او نازل شد و آنچه كه به موسى و عيسى و همه پيامبران از جانب خدا داده شد، ايمان آورديم و ميان هيچ يك از آنان فرق نمى‏گذاريم و تسليم فرمان او هستيم.

و در آيه ديگر، كسانى را كه به برخى پيامبران ايمان آورده، برخى ديگر را انكار مى‏كنند، كافر معرفى كرده است:

إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَن يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ‏

                     
وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَن يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا أُوْلئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقّاً وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَاباً مُهِيناً. (نساء: ۱۵۰-۱۵۱)

كسانى كه به خدا و پيامبران او كفر مى‏ورزند و مى‏خواهند بين خدا و پيامبرانش جدايى بيندازند و مى‏گويند: ما به بعضى ايمان مى‏آوريم و به بعضى كافر مى‏شويم و مى‏خواهند بين ايمان و كفر راهى اتخاذ كنند؛ در حقيقت اينان كافرند ....

امام صادق (عليه السّلام) نيز از اين حقيقت ياد مى‏كند و مى‏فرمايد:
بدانيد كه به طور يقين اگر كسى عيسى بن مريم (ع) را انكار كند و به ساير پيامبران اقرار نمايد و ايمان آورد، در واقع ايمان نياورده است. «۵»

پ.ن

( ۱ ). نهج‏ البلاغه، خطبه ۱، ترجمه محمدمهدى فولادوند.
( ۲ ). ترجمه تفسير الميزان، ج ۲، ص ۲۱۱.
( ۳ ). بحارالانوار، ج ۱۱، ص ۳۰ و ۶۰ و ج ۱۶، ص ۳۵۲.
( ۴ ). همان، ج ۱۱، ص ۳۲.
( ۵ ). اصول كافى، ج ۱، ص ۱۸۲.


 

بررسی کوتاه تاریخ قوم یهود و بیان کلیدی ترین نکات تاریخی - قسمت اول

دین‌ یهود یک‌ آئین‌ توحیدی‌ و یکتاپرستی‌ است‌ که‌ حدود سال‌ 1350 م‌. توسط‌ موسی‌بن‌عمران‌ که‌ از نژاد بنی‌اسرائیل‌ (حضرت‌ یعقوب‌) بود، به ‌جهانیان‌ عرضه‌ گردید. گرچه‌ اساس‌ این‌ آئین‌ بر پایة‌ توحید استوار می‌باشد، ولی‌ در اثر تحولات‌ و دگرگونی‌هایی‌ که‌ در طول‌ تاریخ‌ بدان‌ راه‌ یافته‌ و به‌ویژه‌، تحریفات‌ و دست‌کاری‌هایی‌ که‌ در متن‌ تورات‌ (کتاب‌ حضرت‌ موسی‌) داده‌ شده‌ است‌، انسان‌ را نسبت‌ به‌ توحیدی‌ ماندن‌ آن‌ دچار شک‌ّ و تردید می‌نماید.
«پیروان‌ این‌ آئین‌ را یهودی‌ می‌نامند که‌ اغلب‌، آن‌ها را با لقب‌ «بنی‌اسرائیل‌» معرفی‌ می‌نمایند. بنی‌اسرائیل‌ در شهر «کنعان‌» که‌ از اراضی‌ فلسطین‌ می‌باشد، اقامت‌ داشتند.» بعد از این‌که‌ حضرت‌ یوسف‌ فرمانروای‌ مصر شد، قوم‌ بنی‌اسرائیل‌ به‌ مصر مهاجرت‌ نمودند و علاوه‌ بر این‌که‌ جمعیّت‌ آن‌ها رو به‌ افزایش‌ گذاشت‌، در علوم‌ و فنون‌ نیز به‌ پیشرفت‌های‌ قابل‌ توجّهی‌ دست‌ یافتند و همین‌ امر موجب‌ نگرانی‌ مصریان‌ شد که‌ مبادا این‌ قوم‌ با نیروی‌ خود، زمام‌ امور را به‌ دست‌ گیرند. از این‌ رو، یکی‌ از فراعنه ‌تصمیم‌ گرفت‌ از جمعیّت‌ آن‌ها بکاهد؛ لذا دستور کشتن‌ نوزادان‌ پسر بنی‌اسرائیل‌ را صادر نمود.


مابقی را در ادامه مطلب بخوانید

توضیحات بیشتر / دانلود

786

جداکننده