close
تبلیغات در اینترنت
باد صبا - 83
درخواست فیلم دانلود سریال جدید دانلود فیلم ایرانی دانلود فیلم خارجی
  • غزل

    غزل " به دار اولی"

  • غزل

    غزل "اهل دام"

  • غزل

    غزل "دارایی"

  • غزل

    غزل " پیش از غم تو "

  • غزل

    غزل "کاشانه"

  • غزل

    غزل "هنر آموز"

  • غزل

    غزل "شب فرقت"

  • غزل :روی دلدار

    غزل :روی دلدار"

  • غزل

    غزل "سبکبار"

  • غزل

    غزل "دوری و دیری "

  • غزل

    غزل "حاجب"

  • غزل

    غزل " آن کیست "

  • دوبیتی

    دوبیتی "چاهی تنگ "

  • دوبیتی

    دوبیتی "تسبیح"

  • غزل

    غزل "پرده دار "

  • غزل

    غزل "دختر بهار"

  • غزل

    غزل "کمان ابرو"

  • غزل :حرف ننوشته

    غزل :حرف ننوشته"

  • غزل

    غزل "بازیچه"

  • شاه بیت های ماندگار (۸۲)

    شاه بیت های ماندگار (۸۲)

  • شاه بیت های ماندگار (۸۱)

    شاه بیت های ماندگار (۸۱)

  • شاه بیت های ماندگار (۸۰)

    شاه بیت های ماندگار (۸۰)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۹)

    شاه بیت های ماندگار (۷۹)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۸)

    شاه بیت های ماندگار (۷۸)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۷)

    شاه بیت های ماندگار (۷۷)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۶)

    شاه بیت های ماندگار (۷۶)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۵)

    شاه بیت های ماندگار (۷۵)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۴)

    شاه بیت های ماندگار (۷۴)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۳)

    شاه بیت های ماندگار (۷۳)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۲)

    شاه بیت های ماندگار (۷۲)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۱)

    شاه بیت های ماندگار (۷۱)

  • شاه بیت های ماندگار (۷۰)

    شاه بیت های ماندگار (۷۰)

  • شاه بیت های ماندگار (۶۹)

    شاه بیت های ماندگار (۶۹)

  • شاه بیت های ماندگار (۶۸)

    شاه بیت های ماندگار (۶۸)

  • شاه بیت های ماندگار (۶۷)

    شاه بیت های ماندگار (۶۷)

  • شاه بیت های ماندگار (۶۶)

    شاه بیت های ماندگار (۶۶)

  • شاه بیت های ماندگار (۶۵)

    شاه بیت های ماندگار (۶۵)

  • شاه بیت های ماندگار (۶۴)

    شاه بیت های ماندگار (۶۴)

  •  شاه بیت های ماندگار (۶۳)

    شاه بیت های ماندگار (۶۳)

  • شاه بیت های ماندگار (۶۲)

    شاه بیت های ماندگار (۶۲)

تبلیغات در سایت تبلیغات در سایت

تبلیغات

پخش کننده

پخش تصادفی بیش از ۵۰۰ دقیقه موسیقی سنتی ایرانی

786

جداکننده

بررسی کلی تاریخ هنر ایرانی -قسمت دوم(هنر در پیش از تاریخ(پارینه و فرا پارینه سنگی ،نو سنگی،فلز))

جایگاه های دیرینه شناسی در ایران

 

 

الف-   از یک سو مرزهای فرهنگی ایران بزرگ اغلب بسیار وسیع تر از مرزهای سیاسی آن بوده اند.گستردگی جغرافیای و مرزهای حکومت ایران (مرزهای سیاسی و حکومتی)هرگز محدود به مرزهای کنونی نبوده است؛ این سخن به استناد تاثیر گذاری مستقیم و غیر مستقیم فرهنگ و هنر ایرانی در سایر جوامع و فرهنگ ها در منابع تاریخی بسیاری اشاره شده است.

به عنوان نمونه ی کابردی و عینی بیان میکنم که دوران ایران باستان دوران تشکیل دولت ماد تا پایان حکومت ساسانیان و حمله اعراب به ایران است.(..۶ ق.م. تا ۶۵۲ م)پیش از مهاجرت آریایی ها به فلات ایران، اقوامی با تمدن‌های متفاوت در ایران می‌زیستند.

سرزمین کنونی ایران بخشی بزرگی از یک واحد جغرافیایی بنام فلات ایران است، این واحد طبیعی با تنوع اقلیمی و زیستی خود دارای ویژگیهای بارزی است که در نتیجه آن وحدت فرهنگی ایران را سبب شده‌است، بی شک تمدن بشری مرهون نبوغ و خلاقیت مردمانی بوده‌است که سالیان دراز در این سرزمین زندگی کرده‌اند و در تعامل با جغرافیا و نظام طبیعی حاکم بر آن و در جریان روزگار، تاریخ فرهنگی وتمدن خود را آفریده‌اند.

دوره های هنر بصری ایران به صورت زیر خلاصه می شود:

پیش از تاریخ(پارینه و فرا پارینه سنگی ،نو سنگی،فلز)


برای مطالعه ی متن کامل این نوشتار بنده پی دی اف ۱۶ صفحه ای زیر را در ادامه مطلب دریافت کنید.

توضیحات بیشتر / دانلود
بررسی کلی تاریخ هنر ایرانی -قسمت اول(پیشگفتار)

 

هدف تاریخ هنر عبارت است از شناخت و ارزیابى هنر از هر زمان و مکانى که آمده باشد. شاید بتوان گفت که هنر و تاریخ تنها در عرصهٔ فرهنگ این‌چنین در کنار هم قرار مى‌گیرند و بر یک دیگر تاثیر گذاری دو سویه و نا گسستنی ای دارند. به نظر نویسنده هر اثر هنرى رویدادى است پایدار؛  رویداد است به این نظر که در پیدایش ان زمینه و علم و تلاشی انسانی وودر ورای آفرینشش تاثیر گذاری بر فکر و روان و تمایلات بشر دارد.پایدار است زیرا این اثر متعلق به هر دوره‌اى که باشد، تا مدت‌هاى مدید پس از روزگار خویش باقى مى‌ماند و به حیاتش ادامه مى‌دهد.پس نتیجه میگریم که بگویم اثر هنرى همزمان یک شى‌ء و یک رویداد تاریخى به شمار مى‌آید.

اگر از اشارت گذرا به آثار هنری در کتب تاریخ باستان در فرهنگ های یونان و چین نیز در سنت ایرانی-اسلامی بگذریم،  باید بگویم که تاریخ هنر دانشی نسبتاً نوپا است(تاریخ هنر آن طور که اکنون می شناسیم با رنسانس در اروپا شکل گرفته و تا زمانه ما دوران پرفراز و نشیبی داشته است).

بسیاری از محققان تاریخ هنر بیان میکنند که اساساً نگاهی که بخواهد تمامی ساخته های خلاقانه بشر را با یک عینک وحدت بخش ببیند از این دوران پدید آمد و جای تعجب نیست که رنسانس مهد چنین تفکری بود.انسان محوری و تاریخیگیری رنسانس پیش زمینه های فلسفی تاریخ هنر را پی ریختند.این در حالی که ایرانیان از همان اغاز هنر را برای گسترش آثار طبعی هنر به سراسر زندگیشان به کار می گرفته اند و تا آنجا که مجال یافته اند هنرشان را به سمت جامع نگری و حفظ اصالت و هدف سوق داده اند. 

البته نباید حس وطن پرستی را در بیان وبرداشت از این سخن وارد کرد.به حقیقت این روش در اثار سایر  هنر های جهان نیز تا حدودی دیده میشود.ولی حس و تاثیر متقابل طبیعت و فطرت گرایی خدا جویانه و البته صلح طلبانه و تا حد زیادی نظم و توجه مردم ایران در تمام اعصار به هنر و ملزوماتش باعث نوعی از تفاوت چه در آموزش و هدایت هنر و چه در آثار نهایی هنری ایشان شده است که به نوعی کاریزمای هنری و فکری نهفته در آثار هنری ایرانی منتج شده است.شاید همین  ناتوانی در درک و شناسایی کامل هنر ایرانی باعث شده که سخنانی همچون هنر نزد ایرانیان است وبس گفته شود که ناظر بر این گفتار است که تفاوت هنر ایرانی همانطور که در بالا تا حدودی بیان شد حتی در شاخه های هنری ای که سابقه و گسترش کمتری نسبت به  رقبای خویش دارد، خاص بودن و تا حدی برتر وجامعیت خود را حفظ کرده باشد.

 

مابقی در ادامه مطلب

توضیحات بیشتر / دانلود
هنر در قرون وسطی-هنر بیزانسی

**تصویر بالا:معروف ترین  اثر بازمانده موزاییک کاری از دوره ی  بیزانس  در کلیسای  ایا صوفیه در قسطنطنیه -تصویر حضرت عیسی مسیح ع  را نشان میدهد.موزاییک در قرن  12 یا 13 میلادی ساخته شده است.



هنر بیزانسی :هنر بیزانس از نتایج هنری روم شرقی یا امپراطوری بیزانس، و همچنین ملت ها و کشورهایی است که از لحاظ فرهنگی از این امپراطوری به ارث برده اند.
مشخصه هنر شناختی و سبکی در  هنر  بیزانسی این است که مشترکا از ترکیب شیوه های یونانی و شرقی در ناحیه ٔ مدیترانه ٔ شرقی بوجود آمد. اگرچه دوران امپراتوری بیزانس از انحطاط رم پدید آمده است و تا زمان سقوط قسطنطنیه در سال 1453 به طول انجامید(1)، ولی بسیاری از دولت های شرقی ارتدکس در اروپای شرقی، و همچنین تا حدی کشورهای مسلمان شرق مدیترانه در حفظ، بسیاری از جنبه های فرهنگ امپراتوری بیزانس و هنر آن، برای قرن ها پس از آن ماثر بوده اند.

من دو عامل مهم را در گسترش و هماهنگی و استاندارد سازی بیزانس هنری وفرهنگی ماثر میدانم:نخست تشکیل امپراطوری روم همزمان با پذیرش مسیحیت به عنوان دین رسمی و از خفا در آمدن و تبلغ و ترویج آن.دوم ایجاد یک مرکز هنری بزرگ جدید برای نیمه شرقی امپراتوری، و  به طور خاص  آیین مسیحی در قسطنطنیه.

 

مطلب کامل به همراه پا نویس ها و منابع در ادامه مطلب است. متن  مقاله ام در فایل پی دی اف در ۱۴ صفحه  گنجانده شده است.

با سپاس

هادی فرهنگ دوست

توضیحات بیشتر / دانلود

786

جداکننده