close
تبلیغات در اینترنت
منظومه ی نصاب الصبيان، فراهى‏ برای آموزش عربی به فارسی زبانان

تبلیغات

ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 585
  • کل نظرات : 57
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 46
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 40
  • بازديد ديروز : 121
  • بازديد کننده امروز : 4
  • بازديد کننده ديروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 0
  • بازديد هفته : 343
  • بازديد ماه : 447
  • بازديد سال : 447
  • بازديد کلي : 447
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.162.224.176
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

تبلیغات

پخش کننده

پخش تصادفی بیش از ۵۰۰ دقیقه موسیقی سنتی ایرانی

786

جداکننده

۷۸۶

مقدّمه دكتر محمد جواد مشكور بر "نصاب الصبيان‏"

بنام خدا

نفوذ زبان و ادبيات عرب بعد از اسلام در ايران و احتياج مردم مسلمان اين كشور به فهم لغت قرآن كريم و احاديث نبوى، علماى ايران زمين را بر آن داشت كه بجمع لغات عرب و ترجمه آن بزبان فارسى پرداخته فرهنگهايى دو زبانه ترتيب دهند. چون آموختن زبان سامى تازى نوباوگان ايرانى را دشوار مينمود، براى سهولت تعليم لغت عرب بكودكان پارسى زبان، بعضى از دانشمندان بفكر آن افتادند كه مفردات لغت عرب را در ابياتى بشعر آورند و از نيروى حافظه اطفال مدد گيرند و آن كلمات را ورد زبان ايشان سازند.

گويا نخستين كسى كه از دانشمندان عربى‏دان ايرانى لغت عرب را بشعر پارسى آورده باشد، ابو نصر بدر الدين مسعود بن‏( نام او را ابو نصر بدر الدين محمد يا محمود نيز نوشته‏اند)  ابو بكر بن حسين بن- جعفر فراهى سجزى (سگزى) است.

فراه (فره‏Farah ) از شهرهاى پيشين سيستان بود و اكنون شهرى در جنوب غربى افغانستان است و مركز ولايتى بهمين نام ميباشد كه يك هزار و هفتصد و سى هشت متر از سطح دريا ارتفاع دارد، و در 32 درجه و 23 دقيقه و 62 درجه و 5 دقيقه طول و عرض جغرافيايى واقع است، و در چهار راه جاده هرات و قندهار و سيستان قرار دارد. اين شهر در حمله مغول ويران گشت و سپس از نو بنا گرديد و از اواخر قرن هفتم آبادى پيشين خود را بازيافت.در زمان نادرشاه افشار بدست لشكريان قزلباش بتاراج رفت. امروز شهرى كوچك است و بالغ بر پانزده هزار تن جمعيت دارد.(Encyclopedie de; L'Islam Nouvelle Edition Tome II. P. 108)

شرح حال ابو نصر فراهى.

از زندگى ابو نصر فراهى اطلاعات كافى در دست نيست همينقدر معلوم است كه اديبى پرمايه و شاعرى بلند پايه در زبان عربى و پارسى بوده است.گويند كه اين مرد دانشمند و ادب‏شناس ضرير يعنى كور مادرزاد بود، و در لغت عرب و حديث مهارت تمام داشت. ابو نصر فراهى از شعراى دربار الملك الغازى يمين الدوله بهرامشاه بن حرب در گذشته بسال 618 هجرى بوده است.
(دكتر صفا: تاريخ ادبيات در ايران ج 2 ص 50)

تاريخ مرگ او معلوم نيست همانقدر ميتوان گفت كه وى در زمان حمله مغول بايران ميزيسته، بقول كاتب چلبى در كشف الظنون تا 640 هجرى حيات داشته است.ابن حسام در شرح خود بر نصاب كه در نيمه قرن هشتم آنرا نوشته مينويسد: كه گور او در قريه رج از نواحى فراه است.

 نام اين كتاب(نصاب الصبيان) در كشف الظنون نصاب البيان آمده است كه ظاهرا اشتباه ميباشد و مينويسد: نصاب البيان در لغت است و آن منظومه‏ايست در دويست بيت كه ابو نصر مسعود بن ابى بكر بن حسين بن جعفر اديب فراهى بنظم آورده، و سيد شريف جرجانى تعليقه‏اى بر آن نوشته و كمال بن جمال بن حسام الهروى آن را [تحت عنوان رياض الفتيان‏] به فارسى شرح كرده است( ايضا كشف الظنون ج 2 ص 601). نصاب الصبيان كه براى تعليم لغت عربى به كودكان با سبكى روان و دلپسند به نظم آمده بيش از هفت قرن است كه بر زانوى اطفال مسلمان ايران و افغانستان و ماوراء النهر و هندوستان و تركيه قرار داشته است، و ظاهرا نخستين كتابى را كه كودكان اين ممالك پس از قرآن كريم براى‏آموختن لغت عربى ميخوانده‏اند همين كتاب بوده است.

ابو نصر فراهى براى اينكه نظم كتاب از حالت يكنواختى خارج شود و كودكان در بخاطر سپردن آن ابيات ملول نشوند نظم كتاب را بر اوزان مختلف عروضى تقسيم كرده و بر نه بحر نهاده است. وى با دقت نظرى كه خاص خود او بوده براى هر يك از الفاظ عربى معانى مناسبى كه غالبا معادل آنست بزبان پارسى سره آورده است.

اين كتاب دائرة المعارف كوچكى است كه از قرن هفتم هجرى همچنان در دسترس اطفال دبستان بوده است و براى آموختن زبان عربى بخردسالان هنوز در بعضى مكاتب و مدارس مورد استفاده مى‏باشد. اين منظومه با هر لغت عربى يا چند مترادف عربى يك لغت فارسى يا مترادف آنرا همراه دارد. علاوه‏ براين مصنّف اسامى ماههاى عربى و ايرانى و رومى و تركى، و اطلاعاتى درباره امورى از قبيل زنان پيغمبر و فرزندان آن حضرت و ائمّه اثنى عشر و امثال اينها را در آن كتاب بنظم كشيده و در آخر آن آورده است. مجموعه‏اى از لغات قديم و اصيل فارسى براى ما پارسى زبانان نهايت اهميت را دارد، چه بسا لغت‏هاى پارسى در اين كتاب يافت مى‏شود كه در فرهنگهاى قديم از آنها ذكرى نرفته است.. ...

قسمتی از این کتاب را در ادامه مطلب بخوانید.

 (شامل تعدادی از بحر های وزن عروضی و...)



با سلام و ادب.برای جلوگیری از ربات های سرقت کننده مطالب ،لطفا عضو وبگاه شوید. برای این منظور از ایمیل صحیح استفاده نمایید تا بتوانید از طریق تایید لینک عضویت ، عضو وبگاه شوید.سپاس

براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :


برچسب ها

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

پخش کننده

786

جداکننده


افزونه های کمکی

اگر مرورگر شما دارای افزونه های کافی برای نمایش امکانات صوتی و نمایشی این وبلاگ نیست.برای این منظور افزونه های زیر را دریافت و نصب کنید
Adobe Flash Player For:

Version:29.0.0.140 pass:soft98.ir

Adobe Flash Player For:

Version:29.0.0.140 pass:soft98.ir

تبادل لگو

وبلاگ شخصی هادی فرهنگ دوست
لوگوی ما برای تبادل لوگو





رتبه الکسا

عضویت سریع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد