close
تبلیغات در اینترنت
زیبایی شناسی -قسمت -۲- ادراکـــ هنری

زیبایی شناسی -قسمت -۲- ادراکـــ هنری

در گفتار قبل صحبت از عقل به عنوان سخت افزار و شهود و درک به عنوان نرم افزار شد.حال باید دید ماهیت نظری هنر در نزد خردمندان هنر چیست؟تعریف هنر در گونه های مختلفی ارائه شده است ولی دو دسته کلی را بیان میکنم:

۱-درونی یا ذهنی یا سابجکتیو :هنر و زیبایی در عالم خارج وجود ندارد پس تعریف شرایط داری هم ندارد وکیفیتی ذهن ساز از سوی مخاطب هنری در برابر محسوسات است.در کلامی دیگر فعالیت و تصویر سازی و ادراک ذهنی مخاطب دارای حس است نه صفت شیئی محسوس

۲-عینی یا برونی یا آبجکتیو : زیبایی از صفات عینی هر موجود است و برای درکش هر موجودی بر اساس سازوکار معین ذهنی خودش اقدام میکند ولی تا چیزی عینیت ذاتی نداشته باشد قابل تمییز و ادراک نیست.

خوب از مقدمات می کاهم و به سراغ اصل هنر میروم.راستی هنر چیست؟دانشجویی داشتم که به خنده گفت همان چیزی که همه میدانند.براستی هم درست است.زیرا از فردی نداند هنر چیست اصلا نمیتواند این سوال را هم مطرح کند. پس جنبه هایی از هنر را دیده و بین آن و سایر موارد تمییز قائل شده است.خصوصیاتی را شناسایی کرده و متعلق به هنر دانسته و...

ولی باید اعتراف کنیم این سوال کلی است و در لفافه. پس همیشه نمیتوان با چنین پاسخ هایی ،اظهار اطلاع و کافی بودن شناخت از هنر داشت.چرا که هر ساخته بشر قدری و نوعی از هنر است.ندانسته و ناخواسته یا آگاهانه و به تمایل.هنر را مقوله علمی در نظر میگیریم که تعاریفی دارد و راه شناخت و ارزش گزاری و مقایسه و در نهایت ضد آن را میتوان ضد هنر تعریف کرد که باز باید برایش همین روال را طی کرد. منظور من از هنر این است نه آن سوال عامه و کلی جوابش نا گفته پیداست.

در سخن بعد بسراغ تعریف و هویت هنر میرویم.با سپاس

هادی فرهنگ دوست

 

دنباله نوشتار...