close
تبلیغات در اینترنت
سبک انتزاعی موندریان ،تجلی شماتیک هنر نو

تبلیغات

ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 585
  • کل نظرات : 57
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 46
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 19
  • بازديد ديروز : 121
  • بازديد کننده امروز : 4
  • بازديد کننده ديروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 0
  • بازديد هفته : 322
  • بازديد ماه : 426
  • بازديد سال : 426
  • بازديد کلي : 426
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.162.224.176
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

تبلیغات

پخش کننده

پخش تصادفی بیش از ۵۰۰ دقیقه موسیقی سنتی ایرانی

786

جداکننده

دهه ‌های پایانی سده ی بیستم، تحولاتی عمیق در مفهوم هنر و ساختار زیبایی به وجود آورده، و بدین ترتیب قلمرو متنوعی از امکانات و
روش های بیان هنری جدید را به کار گرفته است.

با ظهور جنبش های هنری پس از دهه ی 1960م.، شکل و مضمون اثر هنری و رابطه اش با انسان و طبعیت دگرباره به چالش کشیده شده و هنرمندان از آخرین دستاوردهای فناوری برا ی بیان مفاهیم و موضوعات هنر خود بهره گرفتند.

نمونه الگوگیری از سبک موندریان در معماری

 

سبک های هنری که بعد از جنگ جهانی دوم پدید آمدند، تاثیرات عمیقی بر آثار نقاشی، مجسمه سازی و امثال آن بر جای گذاشتند. اما به نقاشی و مجسمه سازی و...نمی توان بسنده کرد، زیرا هنر طراحی لباس از هنرهایی بود که همگام با تحولات سبک های هنری، بستر جدیدی از فعالیت را آغاز می کرد.

طراحان از سبک های هنری مرسوم در نقاشی، مجسمه سازی، معماری و حتی موسیقی و...در طرح های لباس استفاده کردند و بدین ترتیب طرح آن ها به نام آن سبک  معرفی و معروف شد، به عنوان مثال سبک انتزاعی، یا سبک موندریان.

الگو گیری از سبک موندریان در طراحی پوشاک زنان

 موندریان Mondrian، 

پیت{پیتِر کُرنِلیس} نقاش و نظریه پرداز در ۷ مارس، سال۱۸۷۲، درآمرسفورت هلند به دنیا آمد. و در۱فوریه۱۹۴۴، در نیویورک،  آمریکا دیده از جهان فرو بست.

او در مقام یکی از رهبران تجریدگرای هندسی بود،تاثیری وسیع و عمیق بر هنر و معماری مدرن  داشته است.

الگوگیری از سبک موندریان در طراحی کفش

 و با پیش نهادن نظریه نئوپلاستی سیسم، تحولی در انتزاع (ناب) به وجود آورد.

در نظام زیبایی شناختی او فضای تصویری سه بعدی،  
خط های منحنی، بافت و سطح، وجذبه عاطفی رنگ معنا نداشت.

الگو گیری از سبک موندرین در طراحی کیف های دستی

موندریان در آکادمی آمستردام آموزش دید. سپس سه سالی را در پاریس بود، و به مطاله کوبیسم تحلیلی پرداخت(1911-1914).

به هلند بازگشت. چندی بعد، گروه د استیل را تشکیل داد و نشریه داستیل را منتشر کرد(1917) .

در اوایل دهه 1920، به سبک خاص خود دست یافت. جزوه نئوپلاستی سیستم را نوشت که ترجمه آلمانی آن توسط بوهوس منتشر شد (1925).

در جنگ جهانی دوم به انگلستان و سپس به امریکا رفت (1940) وتا پایان عمر در نیویورک ماند.

تاثیر موندریان و سبکش بر معماری نو

 

 آثار اولیه اش منظره هایی طبیعت گرایانه با رنگ های خاموش بودند که به وضوح سنت هلندی را در خود نشان می داد.

مدتی نگذشت که تحت تاثیر  هنرمندی به نام تُرُپ، و تا حدی به دلیل گرایش عرفانی، کار او خصلتی نمادگرا به خود گرفت.

ماتریس موندریان و ترکیب و کمپوزیسون سبک آن

سپس منظره هایی انتزاعی تر با رنگ های درخشان نقاشی کرد .

در پاریس، تحت تاثیر کوبیسم تحلیلی پیکاسو  قرار گرفت.

و نقطه عطفی در سیر تحول کارش به و جود آمدُ.

مانکن و مدل با لباس های تاثر پذیرفته از سبک موندریان

موندریان، پس از بازگشت به هلند، تجربه های ساده سازی طبیعی را ادامه داد.

 ولی سرانجام، به این نتیجه قطعی رسید که هماهنگی زیبایی شناختی با هماهنگی طبیعت، تفاوتی اساسی دارد، و انتزاع حقیقی هرگز از باز آفرینی هماهنگی طبیعت حاصل نمی آید.

در این زمان از تجربه های خود نتیجه گرفت که (شکل ظاهری شی، همواره مانع بروز احساس زیبایی می شود: بنابراین می باید از تصویر حذف شود). فقط از طریق عناصر بنیادی، هم نوایی روابط ناب، و تعادل تباین ها
 می توان به مفهومی عام و فراگیر دست یافت.

ماتریس کامپیوتری که خروجی تصویری ان به نمونه های انتزاعی این سبک بسیار نزدیک است

موندریان در تجربه ی بعدی، با(ترکیب بندی)
راست گوشه های رنگینِ دو بعدی
 می آفریند:

و به زودی با استفاده از فام های اصلی (قرمز، آبی، زرد) به خلوص بیشتری در ساختمان کارخود می رسد.

تحول نهایی سبک او زمانی رخ می نماید که با اتصال راست گوشه ها به یکدیگر و نیز با امتداد اضلاعشان، عمق تصوری فضاهای میان شکلها را هم از بین می برد.

بدین سان، هر پرده ی او متشکل از سطوحی رنگینی است که به واسطه ی شبکه ای از خطوط سیاه ، عمودی و افقی نظم یافته اند.

طراحی داخلی بر اساس کمپوزیسون موندریان

او همین روش را، طی بیست سال، با
ترکیب بندی های مختلف از خط های سیاه و فام های اصلی و رنگ های بی فام 
(سیاه، سفید، خاکستری) دنبال کرد.   
ولی ترکیب بندی های متاخرش، تحت تاثیر ریتم پرتپش نور لرزان چراغ های نئون، پویایی شهر نیویورک، و ضربا هنگ های تند موسیقی جاز، صورت موزاییک رنگین به خودگرفتند.)

 

موندریان هیچ گاه به نقاشی چون هدفی در خود نگریست.

او خواستار کشف قلمرو وسایل تصویری ناب بود تا بنیادی ترین نمونه هماهنگی صوری را در مرزهای (فرا سوی نقاشی) بیا فریند.

 

با سپاس .هادی فرهنگ دوست

لطفا حفظ امانت در ارجاعات علمی را بفرمایید و برای کپی مطلب حتما ذیل همین مطلب درخواست بدهید.

برچسب ها

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

پخش کننده

786

جداکننده


افزونه های کمکی

اگر مرورگر شما دارای افزونه های کافی برای نمایش امکانات صوتی و نمایشی این وبلاگ نیست.برای این منظور افزونه های زیر را دریافت و نصب کنید
Adobe Flash Player For:

Version:29.0.0.140 pass:soft98.ir

Adobe Flash Player For:

Version:29.0.0.140 pass:soft98.ir

تبادل لگو

وبلاگ شخصی هادی فرهنگ دوست
لوگوی ما برای تبادل لوگو





رتبه الکسا

عضویت سریع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد